FANDOM

  Andrew Lincoln
SGG-10971443185.jpg
Rola Rick Grimes
Zawód aktor
Imię i nazwisko Andrew James Clutterbuck
Data urodzenia 14 września 1973
Miejsce urodzenia Londyn (Wielka Brytania)
Wiek 42 lata
Lata aktywności od 1994 do chwili obecnej
Andrew Lincoln Galeria

Andrew Lincoln - brytyjski aktor, grający główną rolę w serialu The Walking Dead. Lincoln wciela się w postać Ricka Grimesa, zastępcy szeryfa, który budzi się ze śpiączki w świecie opanowanym przez zombie.

Biografia

Andrew Lincoln, właściwe nazwisko Andrew James Clutterbuck, urodził się 14 września 1973 roku w Londynie. Jego matka pochodzi z Republiki Południowej Afryki i jest pielęgniarką, ojciec jest Anglikiem i pracował jako inżynier. Ma starszego brata Richarda Clutterbucka, który jest nauczycielem i pracuje w Bristol Free School.

Andrew dorastał w Hull, a gdy miał 10 lat jego rodzina przeprowadziła się do Bath gdzie uczęszczał do szkoły dla chłopców Beechen Cliff School. Po ukończeniu szkoły średniej dostał się do prestiżowej Royal Academy of Dramatic Art (RADA - Królewska Akademia Sztuki Dramatycznej). Podczas studiów zmienił nazwisko na Lincoln.

Kariera

Andrew Lincoln zadebiutował na ekranie w 1994 roku, zagrał epizodyczną rolę w emitowanym przez brytyjski Channel 4 serialu "Drop the Dead Donkey". Przełom w jego karierze nastąpił gdy zagrał postać Edgara Cooka w popularnej nadawanej przez BBC produkcji "This Life". Jakiś czas później zaczął regularnie występować w brytyjskich produkciach telewizyjnych. Dużą popularność przyniosły mu - rola nauczyciela Simona Caseya w "Nauczycielach" oraz rola wykładowcy uniwersyteckiego i psychologa Roberta Bridge'a w "Życie po życiu". Przygotowując się do roli w "Nauczycielach" przez kilka tygodni przyglądał się pracy swojego brata, który jest nauczycielem. Miał również możliwość wyreżyserować dwa odcinki tego serialu.

Pojawił się w wielu produkcjach kinowych i telewizyjnych, najbardziej znane to dramat "Human Traffic" (1999) i komedia romantyczna "To właśnie miłość" (2003). W 2009 roku zagrał Michaela Collinsa w dramacie fabularnym o lądowaniu Apollo 11 na Księzycu "Lot na Księżyc" oraz wystąpił w produkcji scenicznej "Parlour Song". Rok później zagrał, u boku Vanessy Paradis, w filmie "Heartbreaker. Licencja na uwodzenie" oraz wystąpił w serialu "Kontra: Zemsta". W kwietniu 2010 roku został wybrany do zagrania głównej roli, zastępcy szeryfa, Ricka Grimesa w amerykańskim serialu "The Walking Dead". Rola w serialu, który powstał na podstawie komiksu o tym samym tytule, przyniosła mu wielką międzynarodową popularność.

Życie prywatne

W 2006 roku Andrew Lincoln ożenił się z Gael Anderson, córką muzyka Jethro Tull Iana Andersona. Mają dwójkę dzieci, córkę Matilde i syna Arthura.

Filmografia

Filmy

  • 2010: "Heartbreaker. Licencja na uwodzenie"
  • 2010: "Made in Dagenham"
  • 2009: "Lot na Księżyc"
  • 2009: "Wichrowe Wzgórza"
  • 2008: "Play or Be Played"
  • 2008: "The Pro"
  • 2007: "This Life + 10"
  • 2006: "Burza hormonów"
  • 2006: "W cieniu matki"
  • 2006: "Jesteś taka piękna"
  • 2004: "Lie with Me"
  • 2004: "Przetrzymać tę miłość"
  • 2004: "Whose Baby?"
  • 2004: "Ellen MacArthur: The Search for Speed"
  • 2003: "To właśnie miłość"
  • 2003: "Stan umysłu"
  • 2000: "Gangster numer jeden"
  • 2000: "Bomber"
  • 2000: "Postać w kamieniu"
  • 2000: "Offending Angels"
  • 1999: "Human Traffic"
  • 1999: "A Man's Best Friend"
  • 1998: "Zrozumieć Jane"
  • 1997: "Kobieta w bieli"
  • 1996: "Over Here"
  • 1995: "Przeklęty Boston"
  • 1995: "N7"

Seriale

  • 2010-2014: "The Walking Dead"
  • 2010: "Kontra: Zemsta"
  • 2005: "Życie po życiu"
  • 2003: "Opowieści kanterberyjskie"
  • 2001-2004: "Nauczyciele"
  • 1999: "Szpital Holby City"
  • 1996-1997: "This Life"
  • 1990-1998: "Drop the Dead Donkey"

Ciekawostki

  • Lincoln przyznał, że pomimo tego, że gra główną postać w The Walking Dead, nie ogląda serialu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki